زلال طب شیمی: تولیدکننده آب دیونیزه و لوازم دندانپزشکی

زلال طب شیمی

تولیدکننده ملزومات دندانپزشکی

زلال طب شیمی
اسم دندان و دردهای مربوط به دندان که می آید خیلی از افراد یاد لحظات سختی که بخاطر این مشکل گذرانده اند می افتند. مشکلاتی که در اکثر مواقع مربوط به عصب و ریشه دندان می باشد. مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان ناشی از فشار، عفونت و خراب شدن دندان است و باعث می

فهرست آنچه در این مقاله میخوانید

اسم دندان و دردهای مربوط به دندان که می آید خیلی از افراد یاد لحظات سختی که بخاطر این مشکل گذرانده اند می افتند. مشکلاتی که در اکثر مواقع مربوط به عصب و ریشه دندان می باشد. مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان ناشی از فشار، عفونت و خراب شدن دندان است و باعث می شود دردهای شدیدی در این ناحیه برای فرد بوجود بیاید. اگر در زمان درست به درمان ریشه دندان پرداخته نشود، مشکلات ثانویه همراه با دردهای چند برابری، آسایش فرد را از بین می برد و در انجام امور معمول زندگی ایجاد اختلال می کند. این یک شیوه درمانی در جهت حفظ دندان طبیعی می باشد.


بررسی ساختمان دندان و ریشه دندان

پیش از بررسی علت به عصب رسیدن دندان ونیازبه درمان ریشه دندان بهتر است یک دید کلی نسبت به ساختمان دندان و ریشه دندان داشته باشیم. دندان یک ساختار تشریحی پیچیده است که از چندین لایه مجزا تشکیل شده است، که در بیرونی‌ترین سطح مینای دندان( بافت سخت و معدنی )قرار دارد، که از دندان در برابر سایش محافظت می‌کند. و در زیر مینای دندان عاج قرار دارد، بافت متراکمی که قسمت عمده دندان را تشکیل می دهد و پالپ و ریشه دندان را احاطه می کند.

محفظه پالپ دندان که در هسته دندان قرار دارد حاوی اجزای حیاتی مانند اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است، که برای تغذیه دندان در طول رشد آن عمل می کند. ریشه دندان از زیر خط لثه به استخوان فک کشیده شده و دندان را محکم در جای خود محکم می کند. این بافت توسط یک بافت کلسیفیه به نام سمنتوم پوشانده شده است که دندان را از طریق شبکه ای از رباط های پریودنتال به استخوان اطراف متصل می کند. این ساختار پیچیده دندان و سیستم ریشه آن عملکرد آن را در جویدن تضمین می کند، در حالی که بافت های مختلف با هم کار می کنند تا سلامت و حساسیت دندان را حفظ کنند.

درمان ریشه دندان چیست؟

اعصاب و عروق اصلی دندان در یک بافت نرم قرار گرفته است که محل آن کانال های ریشه دندان می باشد. به این بافت نرم در اصطلاح پالپ می گویند و زمانی که دچار مشکلات معمول از جمله عفونت شود، شما نیاز دارید به درمان آن اقدام کنید. در چنین زمانهایی است که پیشنهاد دکتر به شما کمک گرفتن از روش درمان ریشه دندان می باشد.

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست

می شود گفت زمانی که دندان فردی درگیر عفونت همراه با پوسیدگی می شود، تنها راه کمک درمان ریشه آن است. این نوع درمان به این طریق انجام می شود که ابتدا دندانپزشک اقدام به خارج کردن بافت خراب از ریشه دندان می کند. سپس باید کانال های ریشه دندان تمیز شوند و حفره های بوجود آمده توسط مواد ویژه پر گردند.

معمولا عفونت ایجاد شده در پالپ دندان ناشی از مواردی چون آسیب دیدگی، ترک و شکستگی و پوسیدگی های عمیق می باشد. از نشانه های این عفونت ها می توان به حساسیت دندان به دمای مایعات، خرابی قابل مشاهده دندان، تورم در ناحیه فک و لثه، درد و … اشاره کرد که با مشاهده آنها باید برای درمان ریشه دندان اقدام نمایید.

برای درمان از بی حسی موضعی استفاده می شود و میزان موفقیت این روش درمانی بالای ۹۰ درصد ثبت شده است.

انواع روش های درمان ریشه

برای درمان ریشه دندان با توجه به شرایط دندان و وضعیت عفونت ایجاد شده، از روش های متفاوتی استفاده می شود که شامل موارد زیر هستند :

  • جراحی اپیکو
  • عصب کشی یا اندو
  • درمان ریشه مجدد یا ری اندو

زمانی که نشانه های مربوط به ایجاد آسیب و عفونت در پالپ موجود در ریشه دندان را مشاهده کردید باید برای درمان ریشه به متخصص مراجعه کنید تا با یکی از این روش ها فرآیند درمان شما به صورت کامل انجام گیرد.

متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) کیست؟

متخصص درمان ریشه، معروف به اندودنتیست، متخصص دندانپزشکی با آموزش و تخصص پیشرفته در تشخیص و درمان بیماری ها و شرایط مربوط به پالپ و ریشه دندان است. وظایف اصلی آنها شامل انجام درمان های پیچیده کانال ریشه، اپیکوکتومی (حذف نوک دندان با جراحی) و درمان ترومای دندانی، آموزش‌های مخصوص براي كنترل و درمان در شرايط سخت، دندان های انتهایی، دندان های چند کاناله و يا دندان‌هاي عصب کشی شده و درمان ریشه خانم های باردار است.

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست

اندودنتیست ها در مدیریت موارد عفونت شدید، پیچیدگی های آناتومیکی و مواردی که تشخیص علت درد و عفونت دندان نامشخص است، مهارت دارند. آنها از تجهیزات و تکنیک های تخصصی برای رسیدگی موثر به این مسائل استفاده می کنند. در مقابل، یک دندانپزشک عمومی طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی، از جمله تمیز کردن معمول، پر کردن، و مراقبت های پیشگیرانه را ارائه می دهد، در حالی که کانال های ریشه ساده تر را نیز انجام می دهد. تفاوت اصلی متخصص درمان ریشه و دندان پزشک عمومی در عمق تخصص و توانایی رسیدگی به موارد چالش برانگیزتر یا پیچیده تر است که در حوزه اندودنتیست است.

متخصص اندودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

تمامی دندانپزشکان در زمینه تشخیص و درمان ریشه تخصص دارند. اما تشخیص و درمان برخی از مشکلات دندانی همچنان بسیار دشوار است. به همین دلیل است امکان دارد به یک متخصص اندودنتیست ارجاع داده شوید. علاوه بر دانشکده دندانپزشکی، متخصصین اندودنتیست چندین سال آموزش پیشرفته در این زمینه دریافت می‌کنند. آن‌ها برای تشخیص و درمان مشکلات پیچیده دندان، تکنیک‌ها و روش‌های مختلف روت کانال آموزش می‌بینند. متخصصان اندودنتیست در تشخیص و درمان علل پیچیده درد دندان تخصص دارند. آن‌ها برای تسکین درد و در عین حال حفظ دندان طبیعی تلاش می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از دندانپزشکان ترجیح می‌دهند بیماران خود را به متخصص اندودنتیست ارجاع دهند.

روش‌ های مختلف درمان ریشه دندان توسط اندودنتیست

اندودنتیست‌ها گاهی اوقات متخصص درمان ریشه نامیده می‌شوند، در حالی‌که دندانپزشکان عمومی و اندودنتیست‌ها هر دو درمان ریشه را انجام می‌دهند. اما اندودنتیست‌ها این روش را بهتر انجام می‌دهند، زیرا آموزش‌های تکمیلی و حجم درمان بیشتر به این معنی است که اندودنتیست‌ها در انجام درمان‌های کانال ریشه تخصص بیشتری دارند. انواع درمان‌های مربوط به ریشه دندان که در تخصص اندودنتیست است شامل موارد زیر می‌شود:

روت کانال

در روش روت کانال، متخصص اندودنتیست پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی را از بین می‌برد. سپس برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان را دوباره مهر و موم می‌کند.

درمان مجدد ریشه

اگر درمان ریشه برای یک دندان آسیب دیده بکار گرفته شده باشد، اما دندان به خوبی درمان نشود یا درمان مناسب باشد ولی درد همچنان پابرجا باشد باید درمان مجدد صورت گیرد. در این حالت اندودنتیست مواردی از درمان کانال ریشه قبلی که به درستی انجام نشده اند، مجددا انجام می‌دهد.

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست

اگرچه نادر است، گاهی اوقات دندان در ابتدا به درمان ریشه پاسخ می‌دهد اما ماه‌ها یا سال‌ها بعد دردناک یا بیمار می‌شود. هنگامی که هر یک از این موقعیت‌ها رخ می‌دهد، اغلب می‌توان دندان را با درمان مجدد ریشه حفظ کرد.

جراحی ریشه دندان

جراحی ریشه دندان یک جراحی تخصصی است. به عنوان نمونه می‌توان به جراحی آپیکوکتومی اشاره کرد که در این روش نوک یا انتهای ریشه دندان برداشته می‌شود.

جراحی اورژانسی دندان

گاهی دندان دچار عفونت بسیار شدید یا صدمات پیچیده‌ای شده است. در این صورت یک متخصص اندودنتیست بسیار بهتر از یک دندانپزشک عمومی می‌تواند جراحی اورژانسی دندان را انجام دهد.

جراحی کشیدن دندان

کشیدن دندان به این دلیل کار پیچیده‌ای است که ممکن است به بافت‌های اطراف آسیب زیادی برساند. اندودنتیست می‌تواند یک دندان را با کمترین آسیب به سایر بافت‌ها بکشد.

جراحی ایمپلنت دندان

اندودنتیست می‌تواند از ایمپلنت برای پشتیبانی از پروتزهایی مانند بریج‌ها و بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان پس از کشیدن آن استفاده کند.

همه اندودنتیست‌ها می‌توانند همان روش‌های رایج در دندانپزشکی عمومی، از جمله تمیز کردن، سفید کردن، گذاشتن روکش‌ها، بریج‌ها و موارد دیگر را نیز انجام دهند.

تشخیص و درمان درد

تشخیص دردهایی مانند دندان ترک خورده یا شکسته اغلب دشوار است. به دلیل شبکه وسیع اعصاب در دهان، درد یک دندان آسیب دیده یا بیمار اغلب در دندان دیگری یا در سر، گردن و گوش احساس می‌شود. اندودنتیست متخصص تشخیص و درمان این نوع از دردهای مبهم است.

درمان آسیب های تروماتیک

آسیب به پالپ گاهی اوقات در اثر ضربه‌ای به دهان ایجاد می‌شود و متخصص اندودنتیست در درمان این آسیب‌های تروماتیک تخصص دارد. به عنوان مثال، ضربه به دندان دائمی کودک که به طور کامل رشد نکرده باشد، می‌تواند باعث توقف رشد ریشه شود. روشی به نام اپکسیفیکاسیون وجود دارد که استخوان را تحریک می‌کند تا در انتهای ریشه رسوب کند. متخصص اندودنتیست با استفاده از این روش، این امکان را فراهم می‌کند تا دندان را از طریق روش روت کانال نجات دهد. متخصص اندودنتیست به طور ویژه برای کاشت مجدد دندان‌هایی که از حفره‌های خود خارج شده‌اند، آموزش دیده است.

ویزیت مجدد

پس از اتمام درمان ریشه، دندان شما باید به طور دوره ای، معمولا هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار معاینه شود. با ویزیت مجدد در صرف هزینه‌های گزاف در آینده و آسیب‌های جبران ناپذیر به دندان و ریشه اجتناب خواهید کرد.

اندودانتیکس چیست؟

اندودانتیکس یا ریشه درمانی، تکنیک و روشی بسیار موثر و کارآمد برای درمان عفونت‌های ریشه دندان است. در طول انجام این روش، اندام‌های عفونی شده از داخل ریشه دندان تخلیه و تمیز می‌شوند و سپس با مواد خاصی پر می‌شوند. فرآیند اندودانتیکس، با بی حسی توسط دندانپزشک آغاز می‌شود. در مرحله بعد، دندانپزشک یک سد لاستیکی در اطراف دندان قرار می‌دهد تا آن را جدا کرده و در طول عمل خشک نگه دارد. هنگامی که دندان به درستی ایزوله شد، دندانپزشک یک سوراخ دسترسی در بالای دندان ایجاد می‌کند تا به محفظه پالپ دسترسی پیدا کند. سپس دندانپزشک با کمک میکروسکوپ دندانی شروع به استفاده از فایل دندانپزشکی برای برداشتن بافت آسیب دیده یا عفونی از داخل دندان می‌کند.

سوهان با احتیاط داخل دندان به جلو و عقب حرکت داده می‌شود تا هرگونه باقیمانده از بین برود و دیواره‌های کانال ریشه شکل بگیرد. هنگامی که کانال تمیز و شکل داده شد، دندانپزشک قبل از پر کردن دندان، کانال را به جهت ضدعفونی کردن با محلولی از مواد زیست سازگار مانند گوتاپرکا آبیاری می‌کند. در نهایت، سوراخ دسترسی به صورت موقت مهر و موم می‌شود تا زمانی که یک ترمیم دائمی ایجاد شود. عمل اندودانتیکس به دو روش دستی و چرخشی انجام می‌شود. تفاوت اصلی بین اندودانتیکس دستی و چرخشی در روش استفاده از ابزار آن‌ها است (فایل‌های دستی و فایل‌های روتاری). اما در هر دو روش، هدف نهایی درمان عفونت ریشه دندان است.

اندودانتیکس دستی (Manual Endodontics)

در اندودانتیکس دستی، فایل‌های ریشه به صورت دستی توسط دندانپزشک با حرکات چرخشی و پیشرونده به داخل ریشه دندان فرستاده می‌شوند. دندانپزشک به صورت دستی قدرت و فشار را کنترل می‌کند تا با دقت عفونت ریشه را بردارد و تمیز کند. این روش نیازمند تکنیک حرفه‌ای و تجربه است و ممکن است زمان بیشتری برای انجام عمل نیاز باشد.

اندودانتیکس چرخشی (Rotary Endodontics)

در اندودانتیکس چرخشی، از فایل‌های ریشه با قابلیت چرخش استفاده می‌شود. این فایل‌ها به صورت خودکار و با سرعت بالا در داخل ریشه چرخش می‌کنند. دندانپزشک با استفاده از دستگاه خاصی که سرعت و توان قابل تنظیمی دارد، فایل را به طور همزمان حرکت داده و فشار لازم را به ریشه دندان اعمال می‌کند. این روش به دندانپزشک کمک می‌کند تا با دقت و سرعت بیشتری عمل کند و زمان انجام روش را کاهش دهد.   هر دو روش اندودانتیکس دستی و چرخشی مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. اطلاعات و تجربه دندانپزشک شما و وضعیت خاص دندان‌هایتان می‌تواند تعیین‌کننده بهترین روش برای شما باشد.

فایل دستی دندانپزشکی چیست؟

فایل دستی دندانپزشکی که به عنوان فایل عصب‌کشی دندان نیز شناخته می‌شود، ابزار کوچکی است که در دندانپزشکی برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال‌های ریشه دندان در حین درمان ریشه دندان استفاده می‌شود. فایل دستی معمولاً از فولاد ضد زنگ یا آلیاژ نیکل-تیتانیوم ساخته می‌شود و از یک محور بلند و نازک با نوک باریک و تیز تشکیل شده است. شفت ممکن است پیچ خورده یا مارپیچی شکل باشد تا به حذف زباله از کانال کمک کند. در طی درمان ریشه دندان، دندانپزشک فایل را وارد کانال ریشه می‌کند و آن را به آرامی می‌چرخاند تا هرگونه بافت یا باقی‌مانده را از بین ببرد. همانطور که فایل چرخانده می‌شود، به تدریج کانال گشاد شده و به شکل صاف و یکنواختی می‌رسد که می‌تواند با مواد پرکننده پر شود. فایل‌های دستی دندانپزشکی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف، با مخروطی‌ها و لبه‌های برش متفاوت، برای قرار دادن در انواع مختلف کانال‌های ریشه و امکان شکل‌دهی و تمیز کردن دقیق‌تر هستند. آن‌ها قبل از استفاده برای جلوگیری از گسترش عفونت استریل می‌شوند.

مزایای استفاده از فایل دستی دندانپزشکی

فایل دستی دندانپزشکی علاوه بر قابلیت تمیز کنندگی و شکل دهی، می‌تواند برای رفع انسدادهای داخل کانال مانند رسوبات کلسیفیه یا ابزارهای شکسته نیز استفاده شود. فایل با دقت از طریق کانال هدایت می‌شود تا زمانی که به انسداد برسد و سپس برای شکستن یا رفع انسداد دستکاری می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که فایل دستی دندانپزشکی ابزار بسیار مفیدی است، تکنیک و آموزش مناسب برای استفاده ایمن و موثر ضروری است. استفاده نادرست یا بیش از حد از سوهان می‌تواند باعث آسیب به دندان یا بافت اطراف مانند سوراخ یا شکستگی در ریشه شود. در سال‌های اخیر، پیشرفت‌هایی در فن‌آوری ابزار درمان ریشه، مانند فایل‌های چرخشی و رفت و برگشتی صورت گرفته است که برخی از فرآیندهای درمان را خودکار می‌کند و ممکن است کارایی و ایمنی را بهبود بخشد. با این حال، فایل دستی دندانپزشکی بخشی ضروری از جعبه ابزار اندودنتیست است و احتمالاً برای سال‌های آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به طور کلی، فایل دستی دندانپزشکی نقش مهمی در موفقیت درمان ریشه دارد و به اطمینان از اینکه دندان‌های آسیب‌دیده می‌توانند به طور موثری ترمیم شوند و برای سال‌های آینده نگهداری شوند، کمک می‌کند.  

فایل روتاری دندانپزشکی چیست؟

فایل روتاری یکی از ابزارهای اندودانتیکس است که از آن برای درمان ریشه و شکل دادن و تمیز کردن داخل دندان استفاده ‌می‌شود. فایل روتاری ابزاری ساخته شده از آلیاژ نیکل-تیتانیوم است که برای استفاده با یک هندپیس الکتریکی طراحی شده است و به آن اجازه می‌دهد در حین کار به سرعت بچرخد. استفاده از فایل‌های روتاری در طول سال‌ها به دلیل کارایی آن محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

مزایای استفاده از فایل روتاری در درمان ریشه

استفاده از فایل‌ روتاری امکان دقت بیشتری در شکل دهی کانال را فراهم می‌کند. این به این دلیل است که فایل چرخشی را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که با سرعت و گشتاور خاصی بچرخد، که به اطمینان از نتایج ثابت در طول فرآیند کمک می‌کند. علاوه بر این، استفاده از انرژی صوتی به حذف بهتر مواد زائد و بهبود ضد عفونی کمک می‌کند، که می‌تواند منجر به نرخ موفقیت بالاتر برای روش‌های درمان ریشه شود. یکی دیگر از مزایای فایل روتاری این است که احتمال شکستگی ابزار را کاهش می‌دهد.

چگونه یک متخصص اندودنتیست مشکلات دندان را تشخیص می دهد؟

اندودنتیست‌ها آموزش‌های تخصصی برای تشخیص بسیاری از علل پیچیده درد دندان، دهان و صورت دارند. متخصص اندودنتیست می‌تواند با چند آزمایش مشکلات احتمالی شما را تشخیص دهد:

  • اشعه ایکس دندان: با استفاده از این نوع اشعه ایکس، جزئیات واضح ساختار دندان ثبت و بررسی می‌شود.
  • مواد سرد یا گرم: اندودنتیست حساسیت دندان را در تماس با دماهای مختلف آزمایش می‌کند.
  • ضربه زدن روی دندان‌ها: گاهی وارد کردن ضربه به دندان می‌تواند سرنخ‌هایی از التهاب دندان و میزان گسترش التهاب را نشان دهد، به خصوص اگر دندان‌ها به ضربه زدن حساس شده باشند.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

فرآیند درمان ریشه دندان در چند مرحله صورت می گیرد که باید با دقت و مراقبت کامل این مراحل انجام شوند.

  • عکسبرداری و رادیوگرافی از دندان

برای تشخیص میزان و سطح آسیب و همچنین تعیین روش مناسب جهت درمان ریشه دندان، متخصص درخواست عکسبرداری و رادیوگرافی دندان را می دهد.

  • انجام بی حسی و برداشتن تاج دندان

بعد از اینکه معاینات اولیه انجام شد، با انجام بی حسی موضوعی در فک شما، دندانپزشک اقدام به برداشتن قسمت کمی از تاج دندان می کند و سطح پوسیده به طور کامل برداشته می شود.

  • تخلیه پالپ عفونی شده

زمانی که ریشه دندان ظاهر شد، امکان دسترسی دندانپزشک به پالپ عفونی شده وجود دارد و به طور کامل کانال ریشه دندان را از آن تخلیه می کند. توجه به این نکته ضروری است که عروق عصبی پالپ به طور کامل قطع شوند، تا در آینده باعث مشکل و درد برای فرد نشوند.

  • تمیز کردن کانال ریشه

زمانی که پالپ به طور کامل خارج شد، باید کانال های ریشه به طور کامل تمیز شوند و برای پر کردن آماده شوند. برای اینکه بصورت کامل کانال تمیز شود با محلول های ویژه، آن را شستشو می دهند. این محلول هم عفونت های باقی مانده را برطرف می کند و هم عاملی برای مقابله با میکروب می باشد.

  • پرکردن ریشه دندان

حالا که کانال های ریشه به طور کامل پاکسازی شده اند، دندانپزشک با استفاده از ماده گوتاپرکا، اقدام به پر کردن ریشه دندان می نماید. در نهایت یک پانسمان موقت روی دندان قرار می دهد.

با انجام این مراحل، درمان به طور کامل انجام می گیرد و فرد باید بعد از مدتی که پزشک مشخص می کند به طور کامل دندان را پر کند.

درمان ریشه مجدد چه موقع انجام می شود؟

در موارد محدودی پیش می آید که به دلایل مختلف از جمله عدم تخلیه کامل ریشه دندان و یا ایجاد عفونت در کانال ریشه دندان، نیاز به درمان مجدد وجود داشته باشد. باید توجه شود که انجام درمان مجدد ریشه دندان، به مراتب سختتر از عصب کشی معمولی است و در مواردی نیاز می شود که فرآیند جراحی اپیکو روی دندان انجام شود.

متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست

برای اینکه با چنین شرایطی مواجه نشویم و نیاز نباشد درمان مجدد را انجام دهیم، باید به دلایل درمان مجدد که شامل موارد زیر می شود اهمیت بدهیم :

  • ایجاد پوسیدگی در دندان عصب کشی شده
  • عدم بهبودی ریشه و کانال ریشه به صورت کامل بعد از انجام درمان ریشه مرحله اول.
  • ایجاد عفونت جانبی جدید.
  • عدم انجام تخلیه کامل پالپ و پاکسازی ریشه دندان

هر کدام از موارد بیان شده، خود منشا و دلایلی دارند. از جمله اینکه ایجاد پوسیدگی در دندان عصب کشی شده بخاطر خطاهای انسانی در زمان عصب کشی اولیه ممکن است ایجاد شود و یا اینکه عدم تشخیص بعضی از کانال های ریشه و شکل پیچیده این کانال ها مانند حالت انحنادار، باعث شود دندانپزشک از عصب آن ناحیه غافل شود.

اپیکوسرجری چه موقع انجام می شود؟

اپیکوسرجری یا جراحی ریشه، در مواقعی که عفونت گسترده بوده و از کانال خارج نشود، با یک برش کوچک بر روی لثه، استخوان قسمت انتهایی ریشه و کیست ایجاد شده، برداشته می شود و سپس با مواد مخصوصی پر می شود.

درصورت گسترده بودن آسیب دندان و تورم و درد شدید، ممکن است دندانپزشک معالج آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین، و مترونیدازول تجویز کند که باید طبق دستور و سر ساعت مقرر مصرف شود. در انتها لازم است متذکر شویم که دندان هایی که تحت درمان ریشه دندان قرار می­گیرند، به دلیل اینکه دیگر شرایط دندان طبیعی را ندارند، توصیه اکید می شود که حتما روکش شوند تا از آسیب های مجدد جلوگیری شود.

مراقبت های بعد از درمان ریشه چگونه است؟

درست است که بعد از انجام درمان به میزان قابل توجهی درد دندان کم می شود اما این دلیل نمی شود که شما به طور کامل بیخیال شرایط دندان درمان شده شوید. حتی باید این نکته را هم متذکر شویم که مراقبت های بعد از درمان ریشه به اندازه خود درمان ریشه اهمیت دارد و باعث می شود بهبودی کامل لثه و دندان فراهم شود. نکاتی که در مراقبت بعد از آن باید به آنها توجه کنید شامل موارد زیر است :

  • عدم خوردن غذاها و میوه های سفت تا زمانی که دندان را به طور کامل پر نکرده اید.
  • مصرف کامل و منظم داروهایی که پزشک بعد از درمان تجویز کرده است.
  • استفاده از مسکن های تجویز شده توسط دکتر برای برطرف کردن درد ریشه دندان بعد از درمان.
  • مسواک زدن بعد از درمان امکان پذیر است ولی نباید از نخ دندان استفاده کنید. چرا که ممکن است برای پانسمان ریشه دندان مشکل ایجاد کند.

 فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیست؟

مطمئنا بخاطر فرآیندی که در مراحل درمان ریشه اتفاق می افتد، این سوال در ذهن شما ایجاد می گردد که تفاوت درمان ریشه دندان با عصب کشی در چه چیزی است؟ همانطور که می دانید در حال حاضر دیگر بخاطر درد دندان آن را نمی کشند و با انجام اقداماتی محل درد که همان ریشه دندان است را درمان می کنند. این درمان شامل تخلیه پالپ و قطع عروق عصبی موجود در این ناحیه می باشد. با این کار فرآیند عصب کشی اتفاق می افتد و درد دندان از بین می رود. در واقع می توان گفت که عصب کشی جزیی از فرآیند درمان ریشه است و یکی از مرحله های حساس آن می باشد که باید به بهترین شکل ممکن و با دقت بالا انجام گیرد.

علائم به عصب رسیدن دندان

مشاهده و احساس یک سری علائم و نشانه ها به ما خبر می دهد که دندان به عصب رسیده است. علائمی که عبارتند از:

  • درد ممتد و همیشگی در دندان خاصی
  • احساس درد در دندان در زمان خوردن غذا
  • حساسیت دندان به نوشیدنی های خنک و داغ
  • شکستگی در قسمتی از دندان یا به اصطلاح لب پر شدن
  • تیره و کدر شدن دندان که ناشی از عفونت در قسمت درونی آن است.
  • ایجاد تورم و آبسه در لثه
  • بیرون آمدن ترشحات چرکی از کناره‌های دندان و لثه

چه زمانی باید به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنیم؟

هر دردی که در ریشه دندان احساس شود، مستلزم مراجعه به متخصص نیست. در خیلی از موارد شما ابتدا باید توسط دندانپزشک عمومی معاینه شوید و معاینات اولیه آغاز شود. در صورتی که امکان درمان و مداوا با روش های معمول در زمینه درد دندان وجود داشت که مشکل شما حل می شود، اما زمانی که پس از عکسبرداری مشخص شد میزان عفونت زیاد است و درمان درد دندان نیاز به رسیدگی اساسی و جدی در زمینه پالپ و ریشه دندان دارد، به شما اطلاع می دهد که برای ادامه درمان به متخصص مربوطه مراجعه کرده و به طور جدی ادامه درمان را پیگیری کنید.

ثبت سفارش استعلام قیمت تماس 68423

شرکت زلال طب شیمی یک تولید کننده مورد اعتماد لوازم یکبار مصرف و بهداشتی دندانپزشکی با ارائه محصولات ضروری که در حفظ سلامت و تندرستی بیماران  دندانپزشکی نقش اساسی دارد.

شرکت زلال طب شیمی به تولید لوازم دندانپزشکی با کیفیت، استاندارد و استریل با پیام اصلی مقاله مطابقت دارد. 

بهداشت  ابزار و تجهیزات دندانپزشکی  در دنداپزشکی حرف اول را می زند. استفاده از سینی یکبارمصرف و سایز لواز مصرفی  یکبار مصرف استاندارد نه تنها ایمنی بیماران  را تضمین می کند، بلکه به جلوگیری از انتقال عفونت ها، ارتقاء یک محیط دندانی سالم و ایمن برای کودکان کمک می کند.

 تعهد شرکت زلال به تولید لوازم بهداشتی دندان، جزء مهمی از تلاش گسترده تر برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان است، ماموریتی که در مقاله به آن اشاره شده است. محصولات با کیفیت آنها به حفظ استانداردهای بهداشتی، ایمنی و بهداشتی ضروری برای مراقبت از دندان کودکان کمک می کند.