زلال طب شیمی: تولیدکننده آب دیونیزه و لوازم دندانپزشکی

زلال طب شیمی

تولیدکننده ملزومات دندانپزشکی

زلال طب شیمی
انحراف فک اختلالی است که ممکن است در هر دو فک یا یکی از فک های بالا یا پایین اتفاق بیوفتد. انحراف مفصل فکی به شکلی است که فک در جایگاه نادرستی قرار گرفته و باعث شده تا دو فک در یک راستا قرار نگیرند و به شکلی دندان ها به درستی روی هم بسته

فهرست آنچه در این مقاله میخوانید

انحراف فک اختلالی است که ممکن است در هر دو فک یا یکی از فک های بالا یا پایین اتفاق بیوفتد. انحراف مفصل فکی به شکلی است که فک در جایگاه نادرستی قرار گرفته و باعث شده تا دو فک در یک راستا قرار نگیرند و به شکلی دندان ها به درستی روی هم بسته نشوند. همین اختلال باعث بهم خوردن تعادل صورت شده و باعث ایجاد اختلال و مشکلاتی مثل : درد فک، خستگی مداوم فک، ایجاد صداهای فک هنگام باز و بسته شدن و دیگر اختلالات ناخوشایند که همین اختلالات باعث ایجاد حس اذیت در فرد میشوند.

از آنجایی که مفصل فک یک بخش مهم در بدن محسوب میشود لازم است اقدامات درمانی و اصولی در جهت درمان انحراف فک انجام شود، اما نکته مهم برای رفع انواع اختلالات فکی در این مقاله، درمان انحراف فک بدون جراحی است که در ادامه راه حل مناسب را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید …

درمان انحراف فک بدون جراحی چگونه است؟

در ابتدا باید توجه داشته باشید که درمان انحراف فک بدون جراحی در صورتی امکان پذیر است که میزان ناهنجاری فکی و دندان ها کم یا متوسط باشد. میزان ناهنجاری فک باید به نحوی باشد که خفیف بوده و به طور مثال برای درمان کج بودن فک پایین، با روش ارتودنسی به راحتی قابل انجام باشد. ناهنجاری فکی و دندانی یکی از اختلالاتی است که علاوه بر اینکه تاثیر نامطلوبی که روی چهره میگذارد، باعث ایجاد اختلالاتی مثل موارد زیر میشود :

  • ایجاد مشکلات متعدد هنگام غذا خوردن
  • ایجاد مشکلاتی در تنفس فرد
  • اختلال در تکلم فرد و تلفظ کردن کلمات
  • زود خراب شدن دندان ها و ایجاد پوسیدگی دندان
  • اختلالات خواب
  • اختلال در مفصل گیجگاهی (TMJ)
  • و ….

درمان انحراف فک بدون جراحی، باید با روش ارتودنسی که با نام ارتودنسی جبرانی یا ارتودنسی کاموفلاژ شناخته میشود، توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. در مقابل اما، اگر میزان انحراف فک شدیدتر باشد و با روش درمانی ارتودنسی نتوان ناهنجاری فکی را برطرف کرد چاره ای جز جراحی فک وجود نخواهد داشت.

نکته مهم  این است که میزان موفقیت در درمان انحراف فک با ارتودنسی در سنین پایین تر بالا‌تر خواهد بود. بنابراین اگر هرچه زودتر در جهت درمان اقدام کنید، میزان نتیجه گیری و جواب دهی با روش ارتودنسی فک کج بیشتر خواهد بود.

استفاده از درمان ارتودنسی برای انحراف فک پایین

اگر رشد یکی از فک ها بیشتر یا کمتر از حد نرمال باشد، باعث انحراف فک یا به وجود آمدن ناهنجاری فکی میشود، بعد از آن در جهت درمان انحراف فک بدون جراحی، اگر در حد خفیف یا متوسط باشد میتوان از روش ارتودنسی برای درمان اقدام کرد. برای درمان عقب یا جلو بودن فک بالا یا پایین، در ابتدا میزان ناهنجاری توسط متخصص ارتودنسی سنجیده میشود و با روش ارتودنسی کاموفلاژ به درمان انحراف فک پایین بدون جراحی پرداخته میشود.

بهترین سن برای درمان انحراف فک بدون جراحی

همانطور که گفتیم در صورتی درمان انحراف فک بدون جراحی امکان پذیر است که میزان ناهنجاری خفیف یا متوسط باشد که در این صورت میتوان با روش ارتودنسی به درمان انحراف فک بدون جراحی پرداخت. ارتودنسی فک کج هر چه در سنین پایین تر انجام شود، میزان نتیجه گیری بهتر و سریعتر و طول درمان ارتودنسی نیز کم تر خواهد بود.

بنابراین بهتر است از سنین 7 سالگی کودک، ویزیت ها و چکاب های منظم در جهت مراجعه به دندانپزشک کودکان و دندانپزشک متخصص ارتودنسی دندان انجام شود تا در صورت تشخیص هرگونه ناهنجاری فکی یا بهم ریختگی دندان ها، اقدامات لازم را انجام داد. با این حال بهترین سن برای درمان انحراف فک بدون جراحی یا درمان انحراف فک پایین بدون جراحی سنین بین 15 تا 20 سالگی است.

مزایای درمان انحراف فک بدون جراحی : درمان انحراف فک با ارتودنسی

درمان انحراف فک بدون جراحی دارای مزایایی است که شامل عوامل زیر میشود:

  • کاهش هزینه های درمان
  • کاهش مدت زمان درمان نسبت به جراحی
  • عدم احساس درد و ناراحتی
  • پیشگیری از ایجاد عوارض بعد از جراحی فک

عوارض جراحی فک

کج بودن فک و هر نوع ناهنجاری فکی و بهم ریختگی دندانی با درمان ارتودنسی قابل انجام خواهد بود، اما این نکته به شدتِ ناهنجاری فک و تخصص ارتودنتیست بستگی دارد. در بزرگسالان نیز هرچقدر تخصص پزشک ارتودنتیست بیشتر باشد میتوان هر نوع اختلال در ناحیه فک را با ارتودنسی فک کج برطرف کند.

  • جراحی فک هزینه بالا و دوره درمانی طولانی مدتی خواهد داشت که ممکن است برای اکثر افراد مناسب نباشد.
  • یکی از عوارض جراحی فک بی حس شدن آن است که ممکن است بعد از مدتی از بین رود اما اثرات آن ممکن است همیشگی یا نیاز به عمل های ترمیمی مجدد باشد.
  • درمان انحراف فک با جراحی ممکن است با عفونت همراه باشد که این عارضه در افراد دارای دیابت باعث ایجاد اختلالاتی خواهد شد.
  • دوره ترمیم زخم و اسکارهای ناشی از جراحی فک نیز طولانی مدت است.
  • تمامی این عوارض در افراد مختلف ممکن است متغیر اما شدت آن متفاوت باشد. بهترین انتخاب باید در ابتدا با مراجعه و ویزیت حضوری با متخصص ارتودنسی صورت گیرد که بتوان انواع اختلالات فکی را با روش درمان انحراف فک بدون جراحی برطرف کرد.

سوالات متداول + پاسخ

آیا درمان انحراف فک بدون جراحی امکان پذیر است؟

بله، در صورتی که میزان ناهنجاری و انحراف فک تا حد متوسط باشد میتوان با روش درمانی ارتودنسی، انواع اختلالات فکی، مانند درمان کج بودن فک پایین و درمان انحراف فک با ارتودنسی را انجام داد. جهت ارتودنسی فک کج لازم است حتما با پزشک متخصص ارتودنسی ویزیت شوید.

آیا همه نوع ناهنجاری فکی در افراد میتواند کاندید برای درمان انحراف فک بدون جراحی باشند؟

خیر، مشکلات و ناهنجاری های شدید فکی ممکن است با روش ارتودنسی قابل درمان نباشند و در زمانی که دوره رشد فک کامل شده باشد و میزان ناهنجاری شدید باشد، نمیتوان با درمان ارتودنسی فرآیند درمان انحراف فک بدون جراحی را پیاده سازی کرد.

اگر انحراف فک درمان نشود چه میشود؟

اگر اختلال ناهنجاری فکی برطرف نشود و درمان انحراف فک بدون جراحی یا با جراحی صورت نگیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد به نفس فرد و ظاهر ناخوشایند چهره، انحراف فک و قرار گرفتن نادرست دندان ها روی هم یا کنار هم ممکن است باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها و ایجاد بیماری و ابتلا به عفونت لثه و ایجاد مشکلاتی برای گوارش فرد شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

در سنین پایین تر بهتر است چکاب های دوره ای و منظم دندانپزشکی صورت گیرد تا در صورت تشخیص هر گونه ناهنجاری فکی و دندانی درمان مناسب، هرچه سریع تر و با هزینه های کمتر صورت گیرد. ارتودنسی دندان هرچه در سنین پایین تر انجام شود، میزان نتیجه گیری در درمان انحراف فک بدون جراحی موفقیت آمیزتر خواهد بود. این روش از پیچیده شدن دوره درمانی جلوگیری کرده و از عوارض جراحی فک نیز پیشگیری میکند.

 

ثبت سفارش استعلام قیمت تماس 68423

شرکت زلال طب شیمی یک تولید کننده مورد اعتماد لوازم یکبار مصرف و بهداشتی دندانپزشکی با ارائه محصولات ضروری که در حفظ سلامت و تندرستی بیماران  دندانپزشکی نقش اساسی دارد.

شرکت زلال طب شیمی به تولید لوازم دندانپزشکی با کیفیت، استاندارد و استریل با پیام اصلی مقاله مطابقت دارد. 

بهداشت  ابزار و تجهیزات دندانپزشکی  در دنداپزشکی حرف اول را می زند. استفاده از سینی یکبارمصرف و سایز لواز مصرفی  یکبار مصرف استاندارد نه تنها ایمنی بیماران  را تضمین می کند، بلکه به جلوگیری از انتقال عفونت ها، ارتقاء یک محیط دندانی سالم و ایمن برای کودکان کمک می کند.

 تعهد شرکت زلال به تولید لوازم بهداشتی دندان، جزء مهمی از تلاش گسترده تر برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان است، ماموریتی که در مقاله به آن اشاره شده است. محصولات با کیفیت آنها به حفظ استانداردهای بهداشتی، ایمنی و بهداشتی ضروری برای مراقبت از دندان کودکان کمک می کند.